Wednesday, January 12, 2011

Dunia or Akhirat???

Assalamualaikum..

Selamat bertemu kembali...haha..dah lama tak update blog nih sampaikan ada sahabat baik ni cakap suh update blog yang bersawang...lain kali, jangan la datang ziarah saja..tolong la bersihkan jugak sawang-sawang ni..haha

tadi terbaca..modul kat bahagian ilmu penyakit dalam, then mataku terfokus pada satu ayat ni..' tujuan hidup manusia itu ialah menjadi tua tetapi tetap sehat ( healthy aging)

then, barulah terfikir nak update blog ni...
kalu soalan yang sama ditanyakan..Apa tujuan kita hidup? makanya terfikirlah bahawa kalau orang tu ambil bidang kedoktoran or dalam ujian kedoktoran mestilah dia akan menjawab sedemikian rupa..
tapi kalau soalan yang sama ditanyakan kepada orang yang memahami dan menghayati agama Islam, tentulah dia akan menjawab bertujuan sebagai Khalifah di muka bumi ini untuk taat dan patuh pada perintah-Nya..

jelas di sini kelihatan dua jawapan yang berbeza dan sering menjadi tanda tanya bagi orang-orang tertentu.

bayangkanlah jika di masa depan ramai, golongan-golongan doktor ini terdiri dari orang yang memahami agama..maka, tidakkah itu akan menjadi lebih cantik..

so, moral of the story..jadilah seorang doktor muslim yang bukan sahaja mementingkan dunia, tetapi juga mementingkan akhirat.
jika kita hanya mengejar dunia, maka dunialah yang kita dapat tapi kalau kita mengejar kedua-duanya..dua-duanya kita dapat..macam tu ke ayat dia??? saya pun dah tarak ingat ma..

itu sajalah untuk kali ini...
sekian..

5 comments:

  1. menarek2..
    tapi, bukan ke patut, "jika mahukan dunia perlukan ilmu, jika mahukan akhirat juga perlukan ilmu" ke? takpun, "jika kamu mengejar dunia maka akhirat akan lari meninggalkan kamu, tetapi jika kamu mengejar akhirat, dunia akan berlari mendapatkanmu", takpun, "jika kamu mengikuti nafsu, kamu tidak akan pernah puas", or"jika kamu mengejar harta dunia, harta dunia tidak pernah memuaskan kamu"..ntahlerr,hehe..

    ReplyDelete
  2. "bayangkanlah jika di masa depan ramai, golongan-golongan doktor ini terdiri dari orang yang memahami agama..maka, tidakkah itu akan menjadi lebih cantik.."

    ya..cantik hensem lagi macho. jom la berusaha jadi yang kacak bergaya itu =D

    haha. fik, pakai je semua yang yus bagi tu. banyak beno~ =p

    ReplyDelete
  3. "Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yag telah dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di bumi. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerusakan."
    (28:77)

    jadi, jangan abaikan dua2. sebab 2 jugak setiap kali akhir doa kita baca, rabbana atina fi dunya hasanah wal akhirati hasanah wa qina 'azab bannar iaitu kita minta kebaikan di dunia & akhirat. :)

    ReplyDelete
  4. ::(28:77)::

    Ayat menarik yang diutarakan.. para generasi awal sangat faham tujuan mereka hidup di dunia = sebagai jambatan ke akhirat. Akhirat yang menjadi aim mereka yang sesungguhnya, sehingga Allah terpaksa menegur mereka utk tidak melupakan bagian mereka di dunia... disebabkan betapa mereka bersungguh2 mengejar akhirat dengan kelengkapan dan kelebihan rezeki dunia yang Allah anugerahkan.. semuanya mereka guna utk menambah saham akhirat, dari rezeki (kelebihan yg bermanfaat) fizikal, kelebihan intelektual, kelehan material dll... Allahu'alam..

    Dua2 penting, sebab tue kena doa mcm doa di atas tue.. supaya dunia menjadi ladang kebaikan.. dan menghindarkan kita dari api neraka. cuma rasanya motto 'dunia dan akhirat harus seimbang' boleh kita telaah lagi kot.. Allahu'alam ^^

    ReplyDelete
  5. oic..ok2..InsyaAllah..same2 kite semua usahakan..hehe..

    ReplyDelete